De schola op Tsjerkepaad (kerkepad) 3 augustus 2019

Foto kerk Jistrum_html_52430f8140952263

3 augustus 2019

Om half 11 komt de vrouwenschola uit Utrecht aan in Buitenpost – Noord Oost Friesland. Hier worden we hartelijk ontvangen in de Mariakerk. Een eenvoudige gotische kerk uit de 15e eeuw, die na een brand begin 17e eeuw hersteld is. Eén van de vele prachtige oude kerkjes in Friesland.

De dag ervoor had in het Friesch dagblad een mooi artikel over de schola gestaan. “Gregoriaanse zang in drie Friese kerken.” Dit artikel, en de vele posters die mw Adema verspreid had in de regio, hebben hun uitwerking niet gemist. Voor volle kerkjes hebben we gezongen.

Het 2e kerkje dat we aandeden, was in Twijzel. Het oudste gedeelte van deze kerk is uit de 12e eeuw. Op het kerkhof rondom de kerk ligt een grote steen waarvan men zegt dat Ludgerus in 780 hierop stond om het geloof te verkondigen.

De kerk in Jistrum – midden 13e eeuw, prachtig laat romaans kerkje van rode baksteen – was zo vol tijdens de ‘kleine viering’ dat niet iedereen kon zitten. Net als in de andere kerken werden we hier zo hartelijk en warm ontvangen, dat we er verlegen van werden. Het was ook leuk om te merken dat er mensen waren die ons achterna reisden en bij alle drie de “optredens” aanwezig waren.

Dankbaar dat we in deze mooie kerkjes mochten zingen; vol van indrukken en verhalen, reden we – na heerlijke soep bij de zussen Adema – terug naar Utrecht.

Anne-Marieke Koot